Ваш кошик0 товарів в кошику
Кошик порожній
Як обрати потрібний мікрофон для звукозапису? Детальний огляд професійних мікрофонів 07 липня 2020

Як обрати потрібний мікрофон для звукозапису? Детальний огляд професійних мікрофонів

Детальний огляд професійних мікрофонів

 

Під час вибору мікрофонів найголовніше – це якісний та правдивий звук. Тим не менше, важливий бюджет мікрофона, а також контент, який ви збираєтеся записувати: подкасти, звук разом з відео, акустична музика.

Якщо ви володієте достатнім бюджетом, є сенс зібрати колекцію мікрофонів, розроблених для конкретних робочих задач. Якщо ваш бюджет обмежений, зупиніть свій вибір на універсальних мікрофонах. Ми полегшимо цей процес, продемонструвавши вам найпоширеніші типи мікрофонів та способи їх використання.

Як влаштовані мікрофони

Мікрофони поділяються на дві категорії: конденсаторні та динамічні; пристрої обох категорій мають діафрагму для перетворення звукових хвиль в електричну енергію – звуковий сигнал.

Динамічні мікрофони

Основою динамічного мікрофона є діафрагма, прикріплена до металевої котушки, підвішеної всередині магнітного поля. Коли надходять звукові хвилі, вібрує котушка, генеруючи електричний сигнал.

Оскільки динамічні мікрофони прості за конструкцією, вони, як правило, дуже довговічні та економні. Вони стійкі до впливу тепла та вологості, здатні справлятись з високими рівнями звукового тиску і менш чутливі до сприйняття звуку за інші мікрофони. Це означає, що вони вловлюють звук, що надходить із близького джерела, ігноруючи сторонні шуми. Тому їх часто використовують у звукопідсиленні та для запису гучних джерел звуку, таких як барабани та гітарні підсилювачі. Це недорогі, універсальні мікрофони для загальних цілей – запису голосу, гітарних підсилювачів або для гуртів, які прагнуть отримати «справжній живий звук» у студії.

Конденсаторні мікрофони

Конденсаторні мікрофони працюють за принципом «змінного об’єму»: звукові хвилі змушують вібрувати струмопровідну діафрагму, встановлену перед зарядженим конденсатором мікрофона, змінюючи його об’єм і перетворюючи акустичну енергію в електричну. Конденсаторні мікрофони більш чутливі, ніж динамічні. Вони вловлюють тонші акустичні деталі (особливо високочастотні та короткі звуки), що робить їх ідеальними для студійного звукозапису.

Основою конденсаторних мікрофонів є лампа або транзистор. Оскільки конденсаторні мікрофони містять активну електроніку, для роботи їм потрібне фантомне живлення (постійний струм, що надходить через мікрофонний кабель з роз’ємом XLR), яке забезпечується мікшерним пультом, передпідсилювачем, інтерфейсом, зовнішнім джерелом живлення або акумуляторами.

Конденсаторні мікрофони умовно поділяють на мікрофони з великою діафрагмою (становить більше 2.5 см у діаметрі) та мікрофони з малою діафрагмою. (Наразі ми опустимо розгляд спеціальних мікрофонів, таких як пушки та лавальєри.) Розмір діафрагми, як правило, говорить про конструкцію конденсаторного мікрофона: мікрофони з малою діафрагмою, зазвичай, тонкі та олівцеподібні, в той час як мікрофони з великою діафрагмою – великогабаритні, а схема їх спрямованості зосереджена в сторони.

Конденсаторні мікрофони з великою діафрагмою відомі тим, що надають приємну чи то «справжню» якість будь-якому джерелу звуку – від вокалу до струн, а також часто обладнані декількома схемами направленості, що робить їх чудовими універсальними мікрофонами. Вони дуже чутливі і, зазвичай, потребують як зовнішнього живлення, так і встановлення у кріплення для ізоляції від зовнішніх вібрацій, що може спричиняти труднощі під час запису в малих приміщеннях або запису комплекту барабанів з близької відстані.

Конденсаторні мікрофони з малою діафрагмою відомі тим, що сприймають чистий, прозорий звук, а їхні маленькі діафрагми малої маси роблять їх надмірно чутливими до джерел звуку з різкими перехідними періодами, таких як акустична гітара чи тарілки.

USB-мікрофони

Популярність комп’ютерного звукозапису призвела до поширення USB-мікрофонів. USB-мікрофони містять елементи традиційного мікрофона, але на додачу володіють вбудованим підсилювачем та аналого-цифровим перетворювачем, що дозволяє їм підключатися безпосередньо до комп’ютера чи мобільного пристрою. USB-мікрофони відрізняються низькою вартістю, прості у підключенні та часто обладнані регулятором гучності та іншими функціями.

Якщо ви цінуєте зручність USB-мікрофона, погляньте на мультирежимний студійний конденсаторний Ultra-HD мікрофон AKG Lyra, який пропонує чотири схеми направленості, які адаптуються до будь-якого джерела звуку, а також – обладнаний корисними функціями, серед яких відключення звуку та регулятор гучності навушників.

Направленість мікрофона

Мікрофон реагує на звук у тривимірному просторі, що оточує його капсулу. Залежно від стилю мікрофона та його конструкції, він з різним ступенем чутливості сприймає звук, що походить з різних напрямків. Схема направленості мікрофона – це його полярна спрямованість: розуміння полярних схем має вирішальне значення для вибору моделі, яка писатиме звук з потрібного вам напрямку, зводячи до мінімуму вловлювання звуку з усіх інших джерел. (Зверніть увагу, що полярні схеми залежать від частоти і стають більш спрямованими в міру її підвищення.)

Мікрофони з круговою направленістю

Мікрофон з круговою направленістю рівномірно сприймає звук з усіх сторін. Згідно задуму, він володіє «відкритими» характеристиками з розширеним природним низькочастотним відкликом. Мікрофони з круговою направленістю чудово підходять для запису широких джерел звуку, таких як хор, та для запису виступів у приміщеннях з відмінною акустикою. Ці ж якості роблять мікрофони з круговою направленістю непридатними для використання у шумних місцях, хіба що ви навмисно хочете записати звуки довкола вас.

Однонаправлені мікрофони

Однонаправлені мікрофони сприймають звук, що походить з певного напрямку (осі), і є найбільш чутливим по фронту цієї осі, мінімізуючи сприйняття звуку, що надходить з інших напрямків чи то «поза віссю».

Однонаправлені мікрофони характерні «ефектом наближення»: при наближенні джерела звуку до мікрофона, низькі частоти стають більш вираженими. Таке підсилення низьких частот може бути проблематичним, проте його також можна використовувати для втілення творчого підходу під час звукозапису. Ми розглянемо найпоширеніші схеми спрямованості:


Кардіоїдні
мікрофони сприймають звук за схемою у формі серця; вони найбільш чутливі до джерел звуку, розташованих перед ними. Їхня чутливість звужується для зменшення охоплення звуку, що надходить зі сторін. Кардіоїдні мікрофони не сприймають звуку, який надходить ззаду. Ця спрямована вперед схема є найпопулярнішою полярною схемою мікрофона, оскільки вона добре ізолює джерело звуку від небажаних навколишніх шумів. Можливість кардіоїдного мікрофона відсіювати звук з тилу також робить його корисним у сценаріях з використанням низки мікрофонів та ситуаціях, коли не потрібен навколишній шум.

Суперкардіоїдні та гіперкардіоїдні варіації мають однакову спрямованість спереду та ззаду, зони їхньої чутливості по сторонах поступово звужуються до центру, а чутливість ззаду дещо підвищена. (Типовий кут запису суперкардіоїдного мікрофона становить близько 115 градусів, в той час як кут запису гіперкардіоїдного мікрофона становить близько 105 градусів.) Ці схеми спрямованості забезпечують збільшену ізоляцію зі сторін та високу стійкість до відклику, що робить їх ідеальними для запису гучних джерел звуку та для використання на сцені.

Двонаправлені мікрофони / Вісімки


Двонаправлені мікрофони чутливі спереду та ззаду і не сприймають звуку, що надходить зі сторін. Малюнок їх схеми спрямованості схожий на цифру 8, де в центрі вісімки знаходиться мікрофонна капсула. Двонаправлені мікрофони ідеально підходять для ситуацій, коли ви хочете записати два окремих джерела звуку, блокуючи інші: запис дуетного виконання, спільний запис гітари та вокалу, а також – здійснення стереозапису підвищеної складності, такого як запис у техніці mid-side і техніці Блюмлейна.

Багатонаправлені мікрофони

Деякі мікрофони містять подвійні діафрагми, які можна комбінувати в різних полярних схемах, переключаючись між однонаправленою, кардіоїдною та двонаправленою схемами. Ці універсальні мікрофони – справжні «робочі конячки» з нескінченними можливостями застосування.

Як правильно вибрати мікрофон?

Використовуйте динамічні мікрофони для живих виступів, а конденсаторні – для звукозапису. Проте, якщо ви збираєтесь записувати дуже гучні джерела звуку, – застосовуйте динамічні мікрофони.

Вокал

Кожен співак – унікальний. Мікрофон, який чудово запише джазового виконавця, може не впоратися із записом у стилі хеві-метал.

Спробуйте кардіоїдний динамічний мікрофон – особливо якщо у вас в студії шумно. Міцний ручний динамічний вокальний мікрофон AKG D5 обладнаний запатентованою діафрагмою Varimotion для чистого звуку та володіє суперкардіоїдною схемою направленості для більшої ізоляції.

Гітарні підсилювачі

Звукозапис гітарних підсилювачів – це робота для динамічного кардіоїдного мікрофона, який здатен працювати з високими рівнями звукового тиску. Спробуйте додати конденсаторний мікрофон, розміщений позаду, для запису відбитого звуку та фонових звуків приміщення.

Прекрасним варіантом є студійний мікрофон з великою діафрагмою AKG P220, обладнаний регульованим атенюатором, зручним для епізодів, коли гітарист захоче «піддати жару», щоб досягнути у записі відчуття живого виконання. (Якщо у вас є багатонаправлений конденсаторний мікрофон, спробуйте активувати режим кругової направленості, щоб захопити ще більше звуку у приміщенні.)

Фортепіано

Фортепіано звучить об’ємно та у широкому частотному діапазоні і зазвичай записується у форматі стерео: один мікрофон пише звук біля струн низького регістру, другий – біля високого. Незважаючи на те, що класичний запис вловлює багато оточуючих шумів у приміщені, для поп-музики, як правило, такий спосіб є найбільш доречним. Використання мікрофонів з круговою направленістю дозволить зробити рівномірний запис, а конденсаторні мікрофони з малою діафрагмою сприймуть усі тонкощі виконання у високому регістрі.

Студійний конденсаторний мікрофон AKG P420 продукує теплий і чистий звук, що підходить для запису рояля, а також чудово пасує для роботи з ансамблями. Мікрофон, що має три схеми направленості – це ідеальний інструмент для здійснення стереозапису та запису навколишнього середовища.

Барабани

Існує велика кількість варіантів, як записати барабанну установку – від розміщення стереопари над установкою до накладання окремих мікрофонів на кожен барабан. Спробуйте використовувати кардіоїдні динамічні мікрофони на самому комплекті, як варіант, додавши до них конденсаторні мікрофони для запису малого барабану чи томів, а також – конденсаторний мікрофон з малою діафрагмою для запису хай-хета. Для звукозапису через стереопару над установкою спробуйте використати пару конденсаторних мікрофонів.

Зверніть свою увагу на мікрофони, призначені спеціально для запису ударних, таких як інструментальний мікрофон AKG D112 MkII. Спростіть процес пошуку, обравши спеціально підібрані для звукозапису барабанів комплекти мікрофонів від AKG.

Акустична гітара та інші інструменти

Конденсаторні мікрофони з їх нейтральним акустичним зображенням – це ідеальний вибір для запису практично будь-якого акустичного інструменту. Щоб вловити нюанси звучання акустичної гітари, спробуйте використовувати конденсаторні мікрофони з невеликою діафрагмою.

Конденсаторний мікрофон з малою мембраною AKG C451 пише просторий звук, володіє високою межею перевантаження, а електроніка його передпідсилювачів має низький рівень шумів. Спробуйте інструментальний мікрофон AKG P170 – конденсаторний мікрофон з малою діафрагмою, що чудово підходить для звукозапису акустичних гітар та струнних інструментів; його легка діафрагма, діаметром півдюйма (1.27 см) забезпечує надзвичайну чіткість і блискавичний відклик. Вийдіть на новий рівень якості звукозапису зі студійним багатонаправленим ламповим мікрофоном  AKG P820 Tube, який оснащений двома однодюймовими капсулями (по 2.54 см) та вдосконаленою схемою з подвійним тріодом ECC83 – цей мікрофон відмінно підходить для запису мідних духових інструментів (та головного вокаліста!).

Створення відеоматеріалів

Якщо ви записуєте відео та маєте кошти у розпорядженні, подумайте про те, щоб вкласти їх у мікрофони-пушки (AKG C747 V11 – модель з витонченим та стриманим дизайном для роботи з різноманітними інструментами) та мікрофони-лавальєри. Як альтернативу, спробуйте конденсаторні мікрофони з регульованими схемами направленості. 

Універсальний мікрофон

Якщо ви можете інвестувати лише в один мікрофон, то багатонаправлений конденсаторний мікрофон з великою діафрагмою – це правильний вибір. Цей мікрофон універсальний інструмент для запису – від тихого шепоту до гучного виконання. Багатонаправлені конденсаторні мікрофони AKG C414 XLS та C414 XLII – це сучасна класика студійного звукозапису. Ці багатоцільові моделі пропонують дев’ять схем направленості та фільтри високих частот, що дозволяє вловлювати будь-яке джерело звуку. (Більш доступним варіантом у серії мікрофонів AKG C є конденсаторний мікрофон з великою діафрагмою AKG C214, що комбінує одну капсулу двокапсульної системи мікрофона AKG C414 з запатентованою компанією AKG технологією виготовлення електроду).

Висока якість звукозапису є результатом низки факторів – починаючи від якості виконання, закінчуючи середовищем здійснення запису, обраним мікрофоном і технікою. У цій статті подані деякі рекомендації, та вибір «правильного» мікрофону для роботи є суб’єктивним рішенням.

Дізнайтеся, як ваші мікрофони передають звук під час кожного запису, не бійтеся експериментувати – і скоро ви досягнете ідеального звучання.

За матеріалами pro.harman.com