Еквалізація – що це насправді таке?

Оприлюднено Оприлюднено в Новинки

Запитайте десятьох професіоналів: «Що таке еквалізація?» – і отримаєте десять різних версій…

Під час підготовки до чергового семінару, для мене викристалізувалися декілька висновків і думок, серед яких найбільш фундаментальною стала відповідь на питання – «Що ж це таке – еквалізація?».

У буквальному сенсі еквалізація означає «вирівняти» («make equal»). Але вирівнювати що? Пропоную нижче кілька тез для роздумів.

Буквальне значення

У найбільш строгому значенні термін «еквалізація» застосовується до корекції мінімальної фази аберації передавальної функції пристрою (зазвичай, електроакустичного), використовуючи мінімальні фазові фільтри. Цей процес можна назвати «корекційною» еквалізацією, оскільки аномалії видаляються так, ніби їх ніколи не існувало.

Це термін зі світу професійного звуку. На жаль, ми не маємо виключних прав на нього. Тим не менш, деякі спеціалісти прагнуть обмежити значення «еквалізації» виключно цим визначенням.

Еквалайзери

Банки фільтрів, аналогових або цифрових, що передують підсилювачам потужності, називають «еквалайзерами». Графічні чи параметричні, їх використовують для спектрального формування відклику. Ці фільтри можна використовувати без огляду на те, чи справді вони «коректують».

Програмна еквалізація

Смуга каналу консолі містить фільтри для «програмної еквалізації». Вони можуть бути технічними, як наприклад високочастотний фільтр, що використовують для обмеження діапазону мікрофона. Можуть вони бути й артистичними, призначеними для зміни звучання вокального або інструментального мікрофону. Цей процес завжди виконується на слух і є суб’єктивним, тим не менш «програмна еквалізація» – дуже важлива складова функціонування акустичної системи. Вона дає системному оператору контроль над звучанням без використання «house EQ», який застосовують виключно для встановлення нейтрального системного відклику.

Room EQ – Еквалізація приміщення

Доктор Бонер застосував фільтри для компенсації резонансів приміщення. Резонанс є частотою, яку приміщення зберігає довше за інші середовища, забезпечуючи природне підсилення. У свою чергу, це впливає на тональне забарвлення, яке чує слухач. Використання фільтрів для компенсації резонансів приміщення, ймовірно, і є походженням терміну «еквалізація приміщення».

Звісно, ці фільтри не є корекційними, тож ті, хто вбачають еквалізацію виключно у корекції, дуже стурбовані ідеєю електронної еквалізації приміщення. У зв’язку з тим, що термін «еквалізація приміщення» не зникає, це доводить дієвість розширення терміну еквалізації включенням до нього поняття «компенсації».

Загальне визначення

Акустична еквалізація – це застосування фільтрів як аналогових, так і цифрових, до звукового сигналу.

Еквалізацію можна описати точніше завдяки застосуванню дескриптора, як наприклад – корективна еквалізація, програмна еквалізація або адаптивна еквалізація. Тож існує багато форм еквалізації. Це той випадок, коли Вікіпедія дає майже точне визначення: «Еквалізація – це процес регулювання балансу між частотними компонентами електронного сигналу». Це «збалансування» може включати магнітуду, фазу чи обидва ці елементи. Цільовий показник відклику може зображатися як пряма або крива, подібно до того, як еквалайзер налаштовується на медіаплеєрі.

Обмеження терміну еквалізації до одного з цих специфічних понять спричиняє плутанину, адже тоді необхідно створити нові терміни для позначення решти.

Тож «застосування фільтрів» можна сміливо визнати еквалізацією, а банки фільтрів – «еквалайзерами». Цієї думки я притримуюся під час семінарів, і закликаю практикуючих спеціалістів ділитися своїм розумінням значення цього терміну.

Пет Браун, Директор компанії Synergetic Audio Concepts